XXI. mendeko beldurrezko filma onenak - Las mejores películas de terror del siglo XXI

[Hipsterren eta freakien Jot Down aldizkariko orri digitaletatik 2000etik 2014rarteko (azken 3 urtetakoak falta zaizkiguNK) en gomendio filmiko hauek ondorenean, jakina beldurrezko filmak gustatzen zaizkigunontzat. Esan hemen badaudela niri izugarri gustutau zitzaizkidan zonbien bi filma orain 3 egun itsatsi niNan Ikusi makusi, zer ikusi? blogeko Gaizka Izagirrek aipatu ere egin ez zizkiNanak, eta hori ez zegoNK onartzerik, kar kar, edozer ikutu dezakeNK baina "zonbi" korrikalariak ez!! Gainera Hard Candy filmatzarra ere hor zegoNK Cristianek gomendatua, hala ere biek ala batek dizkiteNK zerrendan inoiz gomendatuko ez niZKI(N)an REC filma edo eta Paranormal Activity kaxkarrak, jakinak biak ala biak La Niebla eta Anticristo egundokoak eta oraindik ikusi ez dizkiNadan beste zenbait ere aipatzen dizkiteNK.
Eta beste kontu bat, inork ez al diNK oraintxe burura etorri zaizkidan Shyamalan-en El bosque eta El incidentetaz ezer esan behar?]

Las mejores películas de terror del siglo XXI   

¿Cómo calificar el cine de terror de la década de los noventa? Con una sola palabra: cochambroso. Tan cochambroso era que no había crítico, director, productor o aficionado que no diera por muerto al género en fecha tan temprana como 1995.
Por aquel entonces la programación del festival de Sitges daba más vergüenza que miedo, las parodias del estilo de Scream eran recibidas con aplausos lentos como grandes renovadoras del género y las sagas de encefalograma plano para adolescentes alelados amenazaban con consolidar una peligrosa idea. La de que el cine de terror es al cine lo que las tertulias televisivas al debate intelectual: un sucedáneo para humanoides con nulo criterio, ralas neuronas y escasas exigencias. La idea dominante a finales de la década era que el terror había dado lo mejor de sí mismo durante los años setenta. Échenle un vistazo a las listas publicadas por ahí de las mejores películas de terror de la década y se darán cuenta de la magnitud de la tragedia: It, Misery, El sexto sentido, Abierto hasta el amanecer, Candyman, Sé lo que hicisteis el último verano
Atroz, sí.
Pero entonces llegó el extremismo de la nueva ola del cine de terror francés. Y El proyecto de la bruja de Blair. Y la frialdad visceral del cine de terror asiático.
Precisamente son The Ring en 1998 y El proyecto de la bruja de Blair en 1999 los que inauguran el cine de terror del siglo XXI de la misma manera que la década de los sesenta no empieza hasta que los Beatles prueban por primera vez el LSD ¡en 1965! O de la misma manera que los ochenta nacen en realidad con la llegada del punk en 1977.
Y quizá sea cierto que el siglo XXI no ha dado todavía una obra maestra a la altura de El exorcista, El resplandor, La semilla del diablo, Inseparables, La matanza de Texas, La cosa, La noche de los muertos vivientes o Alien. Pero lo que no puede negar ni el más obtuso de los fanáticos del género es que, a diferencia de la música pop, reducida durante los últimos veinte años a niveles de festival veraniego, es decir de encefalograma plano, el terror ha dado un salto cualitativo hacia la densidad y los contenidos adultos muy de agradecer para aquellos que seguimos creyendo en el cine como una forma de arte netamente superior a la literatura.
El cine de terror de los primeros años del siglo XXI, en definitiva, no enlaza con los productos cinematográficos de consumo masivo y aristas romas de la década anterior, sino con nombres como Roman Polanski, el Marqués de Sade, Georges Bataille, el arte marginal de Henry Darger o Alexandre Lobanov, Luis Buñuel, William S. Burroughs, Jean Genet, Grant Morrison, David Cronenberg y la obra de los hermanos Jake y Dinos Chapman. De ahí que directores ajenos por completo a la ortodoxia del género, como Lars von Trier o David Lynch, aparezcan en este artículo.
La siguiente lista es, aviso antes de que alguna beatilla sectaria empiece a pedir las sales, heterodoxa. Incluye varias sugerencias de Bárbara Ayuso (gracias) y parte de la idea de que el cine de terror no es solo aquel que rebosa hemoglobina, descuartizamientos y camisones raídos sino todo pedazo de celuloide capaz de proporcionarle placer al espectador haciéndole pasar el mal rato de su vida. Eso extiende las fronteras del género hasta cualquier forma de tortura física o psicológica susceptible de ser representada visualmente. El que prefiera la visión ortodoxa tiene decenas de blogs y páginas web especializadas a su disposición. Como la de Bloody Disgusting, por ejemplo.
El cine de terror, en resumen, ha pasado durante los primeros años del siglo XXI por el mismo proceso evolutivo que el metal, con el que comparte referentes artísticos y filosóficos. La historia es esta. Tras una década de los noventa dominada por auténticas odas al muermo y la oligofrenia como el nu metal, música de ascensor para doceañeros malotes y que no por casualidad suena en muchas de las bandas sonoras de las películas de terror de la época, el metal hizo a principios de siglo lo que no había hecho hasta ese momento. Expandir las estrictas y muy cerradas fronteras del género hasta terrenos remotos como el del jazz, el ambient, la música contemporánea, las vanguardias y la música electrónica. El resultado es la única escena musical que a día de hoy sigue evolucionando y entregando obras maestras con regularidad mientras el pop y la llamada música independiente languidecen miserablemente en su propia mediocridad. Entre otras razones por la falta de exigencia intelectual de su público habitual, los moñas de los hipsters.
Pues bien, eso es exactamente lo que hizo el terror a finales de los años noventa: evolucionar expandiéndose hacia otros géneros.
________________________________________________________________________________________
30. Amanecer de los muertos (Zack Snyder, 2006)
imagen 25
Siento empezar la lista con una irreverencia, pero el cine de George A. Romero ha envejecido peor que mal. Las excepciones son La noche de los muertos vivientes y su secuela Zombi, de la que Amanecer es un remake. De nostalgia no se vive y el sector muertos vivientes pedía a gritos una actualización 2.0 que lo adaptara a los gustos del público contemporáneo, bastante menos inocente que el de las décadas anteriores. Y esa actualización llegó de la mano de Snyder y su Amanecer de los muertos. Una película que en muchos aspectos, y lo siento de nuevo por los fans de Romero, supera netamente al original.
________________________________________________________________________________________
29. Conejos (David Lynch, 2002)

Conejos no es en realidad una película, sino una serie de nueve cortos protagonizados por tres conejos humanoides interpretados por Naomi Watts, Laura Elena Harring y Scott Coffey. En un escenario de pesadilla, una claustrofóbica habitación aparentemente anclada en los años cincuenta y en cuyo exterior llueve sin parar, los tres conejos entablan conversaciones inconexas y recitan inquietantes poemas mientras en la pared se abre un agujero en llamas. Ustedes deciden si prefieren la etiqueta de terror experimental, la de terror psicológico o la de terror surrealista.
________________________________________________________________________________________
28. The Lords of Salem (Rob Zombie, 2003)
imagen 24
Otras dos películas de Rob Zombie podrían estar en el lugar de The Lords of Salem. Son La casa de los mil cadáveres y Los renegados del diablo. Escojo The Lords of Salem porque, sin ser la mejor del lote (esa sería Los renegados del diablo), sí es la más personal y la que maneja unos referentes más densos. Entre ellos La semilla del diablo de Polanski, pero también otros menos evidentes. A mí personalmente me carga la misantropía redneck de Zombie, pero redactar una lista como esta y no incluirlo sería hacerse trampas al solitario.
________________________________________________________________________________________
27. Open Water (Chris Kentis, 2003)

Una joya. Una pareja de buceadores queda abandonada en alta mar. Los tiburones acechan bajo sus pies. La pareja confía en su rescate. Ya saben: la jodida esperanza. Si no fuera por ella, ¿qué poder tendría sobre nosotros la muerte? Open Water es, en definitiva, una pequeña película de modestas ambiciones pero enormes e inquietantes resultados.
________________________________________________________________________________________
26. Hard Candy (David Slade, 2005)
imagen 4
Lo fácil sería inscribir Hard Candy en el árbol genealógico del género de violación y venganza, esa ramificación de los films exploitation de la década de los setenta en los que una mujer se venga violentamente de sus violadores. Solo que en Hard Candy no hay violaciones. Lo que sí hay es venganza. Una tan diabólica, malsana e hija de puta que logra que te olvides de la torpeza como director de David Slade. De Ellen Page poco que decir: es un metro y cincuenta y cinco centímetros de diosa.
________________________________________________________________________________________
25. Arrástrame al infierno (Sam Raimi, 2009)
imagen 5
Digámoslo corto: Arrástrame al infierno es el homenaje de Sam Raimi a Sam Raimi. El invento podría haber salido mal. Pero salió bien. Muy bien, de hecho. Arrástrame al infierno es gamberra a ratos, hilarante con frecuencia, puntualmente brillante y, sobre todo, inteligente. Atesora tres o cuatro gags de los vuelta al ruedo y salida por la puerta grande, rebosa mala leche y sus concesiones a la comercialidad no estorban. Ojalá todos los productos destinados al consumo masivo fueran como este.
________________________________________________________________________________________
24. Saw (James Wan, 2004)
imagen 7
Javier Ocaña dio en el clavo con su crítica de Saw en el diario El País: «Wan es un listo con todas las letras. Los giros de la trama son tan originales como tarados y el seguidor de este tipo de productos se va a reír de asuntos que no tienen la más mínima gracia. Sin embargo, Saw contiene errores (…) cuando saca la acción al exterior del cuarto de baño decae muchos enteros». Nada más que añadir. Es decir, sí: lo peor de Saw no es su desequilibrio entre lo que sucede en el cuarto de baño y lo que sucede en el exterior. Lo peor es que esto último sea una imitación innecesariamente burda de Seven. A pesar de ello, Saw es una película notable, a años luz de sus infames secuelas o de la sobrevaloradísima Hostel.
________________________________________________________________________________________
23. 28 días después (Danny Boyle, 2002)
imagen 8
Si la importancia de una película se midiera por la cantidad de ideas originales imitadas por sus sucesores, 28 días después (que por cierto no es una película de zombies sino sobre la naturaleza humana) estaría a la altura de Ciudadano Kane. Además, esta mujer poseída por el espíritu de Fräulein Rottenmeyer y que pasa por ser crítica de cine en el Washington Post dijo que 28 días después era detestable. ¿Qué más necesitan para convencerse de sus muchas bondades?
________________________________________________________________________________________
22. La cabaña en el bosque (Drew Goddard, 2013)
imagen 19
No soy yo muy partidario de esos ejercicios de estilo disfrazados de homenaje nostálgico. Léase Super 8 o esta La cabaña en el bosque, a la que no por casualidad se compara con frecuencia con Scream. Suele olvidarse que lo que convertía en entrañables a los originales que estas películas imitan era precisamente su inocencia, no su fría distancia irónica de universitario gilipollas con ínfulas. Dicho lo cual, mentiría si dijera que La cabaña en el bosque no es una película redonda que consigue todo lo que pretende y además con nota. Léase entretener. El que espere además asustarse va dado. Mejor dicho: se asustará en la misma medida en la que se asustaban los espectadores de Abbott y Costello contra los fantasmas.
________________________________________________________________________________________
21. Monstruoso (Matt Reeves, 2008)

Hay poco más en Monstruoso de lo que se ve a simple vista. Y esa es, precisamente la principal virtud de una película en la que el espectador sabe aún menos que los propios personajes sobre esa criatura capaz de arrancarle la cabeza a la Estatua de la Libertad de un guantazo. Y es que todo en Monstruoso es intuido: las motivaciones del monstruo, su origen, la razón de su aparente invulnerabilidad, su destino final… O mucho me equivoco o en unos años Monstruoso adquirirá el estatus de pequeña obra de culto.
________________________________________________________________________________________
20. Paranormal Activity (Oren Peli, 2007)
imagen 11
Supongo que ya conocen la diferencia entre eficiencia y eficacia pero aun así yo se la explico. La eficiencia es la relación entre los medios empleados para la consecución de un determinado objetivo y la magnitud de ese objetivo. La eficacia es la habilidad para conseguir determinados logros. Un tipo que es capaz de escribir cinco artículos como este en un solo día es eficiente. Un tipo que escribe uno solo pero que consigue publicarlo en el Washington Post es eficaz. Pues bien: Paranormal Activity es la película más eficiente de la historia (costó quince mil dólares y recaudó ciento noventa y tres millones) pero también una de las más eficaces (fue comprada por Paramount tras los primeros pases a pesar de sus muy modestas aspiraciones iniciales y ya cuenta con tres secuelas y un spin-off). Paranormal Activity tiene dos virtudes. La primera es su inquietante uso de la cámara casera. O lo que es lo mismo: su habilidad a la hora de aterrorizar al espectador sin necesidad de recurrir a ninguno de los recursos de montaje habituales. El segundo, su generosidad. Y es que si no les gusta el final, tienen otros dos a su alcance. Uno de ellos especialmente perturbador.
________________________________________________________________________________________
19. Anticristo (Lars von Trier, 2009)
imagen 13
Miren: yo entiendo los reparos respecto al cine de Lars von Trier. Y hasta entiendo el cachondeo con su persona. El nivel del personal es el que es e internet no da para más. Pero una película que admite al menos una docena de niveles de lectura, y todos ellos válidos, es una puñetera obra maestra. Sí, Anticristo es excesiva, pedante, enfática y afectada. Y hasta es posible que gratuitamente sádica. Pero si salen del cine después de verla sin un par de preguntas en la cabeza sobre la culpa, el mal, la misoginia y la impiedad, es que son ustedes una maleta incapaz de aprehender intelectualmente nada que vaya mucho más allá de un chiste de cojos, putas y franceses contado con acento extremeño.
________________________________________________________________________________________
18. La maldición (Takashi Shimizu, 2000)
imagen 15
El terror, como el sentido del humor y la gastronomía, va por barrios. Y nada parecía asegurar en 2000 que el terror que provocan entre los japoneses los yūrei (así llaman allí a los fantasmas) fuera a reproducirse en Occidente. Pero lo hizo. Y de qué manera. Del merecido éxito de La maldición da cuenta el hecho de que se trata de una de las pocas películas que ha superado su inicial estatus de culto para pasar al nivel superior: el de las películas capaces de crear por sí solas un icono cultural perdurable.
________________________________________________________________________________________
17. Session 9 (Brad Anderson, 2002)
imagen 18
Tan injustamente infravalorada como la siguiente película de Anderson, El maquinista. Session 9, una de esas películas en las que el escenario (en este caso un hospital psiquiátrico) resulta ser el más aterrador de los personajes, es extraña, tensa y bastante más compleja de lo habitual en el género. Quizá por eso pasó relativamente desapercibida en su momento: su nivel de densidad estaba muy por encima de las capacidades intelectuales del aficionado medio al cine de terror.
________________________________________________________________________________________
16. Dos hermanas (Kim Jee-woon, 2003)
imagen 20
Los usuarios de la web Filmaffinity la califican de lenta, abstracta, compleja, pedante, incomprensible, contemplativa, malrollista y soporífera. A estas alturas no hace falta que les recuerde lo que opino yo de las masas digitales, así que la conclusión cae por su propio peso: Dos hermanas es una película esencial y una de las más originales del cine de terror asiático contemporáneo. Y no es especialmente lenta, por cierto. Siempre y cuando tu capacidad de concentración supere la de un carpín.
________________________________________________________________________________________
15. Eden Lake (James Watkins, 2008)
imagen 23
El análisis del porqué del terror que provocan los adolescentes daría para un ensayo de mil páginas. Aunque es pura psicología evolutiva. Está por supuesto su necedad. Está su sumisión a las normas del grupo. Está su propio miedo a ser rechazados. Está la aleatoriedad de su violencia. Está ese axioma que dice que la inteligencia de un grupo cualquiera de seres humanos es siempre la del más descerebrado de sus miembros. La adolescencia, en definitiva, es aterradora, siniestra e inhumana. También ruda, inexorable y violenta, pues no tiene escapatoria posible y de ella solo se sale tarado o con los pies por delante. Eden Lake habla precisamente de eso.
________________________________________________________________________________________
14. Triangle (Christopher Smith, 2009)
imagen 2
Triangle es frágil como un castillo de naipes. Tan frágil que resulta prácticamente imposible escribir algo acerca de ella sin destripar parte de su misterio. Los que la han visto saben de qué estoy hablando. Ni siquiera estoy seguro de que Triangle sea una película de terror y no un rompecabezas más metafísico que matemático, en la línea de Primer o Looper. Digamos que M.C. Escher la disfrutaría con gusto. Y que algunas de sus escenas merecen pasar a la galería de las más turbadoras de la historia del género. Y hasta ahí voy a leer.
________________________________________________________________________________________
13. Inland Empire (David Lynch, 2006)
imagen 17
Si realizara una encuesta rápida entre los lectores de este artículo y les preguntara cuál es la experiencia más aterradora que pueden imaginar es probable que muchos de ellos respondieran a) un dolor físico extremo; b) la posesión; c) la locura. Pero el terror más extremo no es ninguna de esas tres opciones por la sencilla razón de que todas ellas pueden ser imaginadas por cualquier ser humano. Es decir racionalizadas. El terror supremo es aquel que, precisamente, se sitúa fuera de los límites del raciocinio y la imaginación humana. Es aquel que no puede ser fantaseado, ni explicado, ni diseccionado, sino solo percibido. Es el terror que no tiene un porqué y ni siquiera un cómo. Es el terror de Inland Empire.
________________________________________________________________________________________
12. Las colinas tienen ojos (Alexandre Aja, 2006)
imagen 22
Ahí va un hueso para puristas: el remake de Alexandre Aja de Las colinas tienen ojos es muy superior al original de Wes Craven de 1977. Por su crudeza, por su atmósfera claustrofóbica y por su mensaje, bastante más desesperanzador que el de la película original. Y es que donde Wes Craven dejaba respirar la herida del espectador con pequeños detalles de humor negro, Aja vuelca el salero entero. No es sutil, cierto. Pero es eficaz. Punto a favor por la recuperación del maravilloso eslogan de 1977: «Los suertudos mueren primero».
________________________________________________________________________________________
11. El expediente Warren (James Wan, 2013)
imagen 6
Posesiones demoníacas, casas encantadas, brujería, atmósferas y maneras setenteras, Vera Farmiga, la muñeca más inquietante de la historia del cine, mecedoras, sótanos y un desenlace con homenaje al dios suicida de Begotten incluido. James Wan pasará a las enciclopedias del género como el director de Saw. Pero El expediente Warren es su película más tensa y visceral. No es una película original (tampoco lo eran Saw o Insidious) pero sí una película importante.
________________________________________________________________________________________
10. Funny Games (Michael Haneke, 2007)
imagen 21
Con diferencia, la película más turbadora de esta lista por su medido uso de la violencia fuera de plano. Y dirán ustedes, ¿cómo puede resultar turbadora la violencia fuera de plano? Pues precisamente por eso, criaturas: porque lo que importa no es lo que se ve en pantalla sino lo que imagina y siente el espectador, al que Haneke manipula a placer convirtiéndolo en un sádico voyeur. ¿Aporta algo este remake americano con respecto al original austríaco de 1997, también dirigido por Haneke? No mucho. Mejor: así tenemos dos obras maestras por el talento de una.
________________________________________________________________________________________
9. El proyecto de la bruja de Blair (Daniel Myrick y Eduardo Sánchez, 1999)
imagen 16
El proyecto de la bruja de Blair no es la primera película que se rueda cámara en mano, ni la primera del género de metraje encontrado, ni la primera que pretende acceder a un nivel superior de terror por medio del realismo… pero sí es la primera que consigue cuajar en el mismo recipiente todos esos ingredientes y acceder al público masivo con ellos. El proyecto de la bruja de Blair es al repulsivo cine de terror de la década de los noventa lo que el punk al rock progresivo: sal de frutas para el empacho de artificiosidad. También es la película que acaba con esa vieja confusión de la que participa incluso gente frecuentemente inteligente: el arte concebido originalmente como arte puede convertirse (o no) en un producto de éxito, pero ningún producto de éxito masivo concebido en un principio como tal se convertirá jamás en arte.
________________________________________________________________________________________
8. Melancolía (Lars von Trier, 2011)

Por supuesto, Melancolía no es una película de terror en sentido estricto. ¿Es Melancolía una metáfora de la depresión? Sí y no. Lo es más bien de la falta de sentido. De la banalidad de la existencia. De ese fatalismo preclaro en el que es inevitable caer tras adquirir conciencia de que no existe propósito ni designio ni aspiración ni meta elevada alguna para ese viaje desde una cloaca infecta hasta un agujero pútrido que es la vida humana. Y por eso Lars von Trier nos muestra el desenlace de la película durante sus primeros minutos: para que el espectador cate de primera mano la desesperanza y no se haga vanas ilusiones acerca de un final feliz. Melancolía es en este sentido el reverso oscuro de El árbol de la vida de Terrence Malick. Que es precisamente una película sobre el sentido de la existencia. O mejor dicho: sobre la existencia de sentido. Melancolía y El árbol de la vida, puestas frente a frente, se parecen mucho a esto. Así que tienen razón ustedes: Melancolía no es una película de terror. Pero sí es una película aterradora.
________________________________________________________________________________________
7. The Ring (Hideo Nakata, 1998)
imagen 14
La película que desató la fiebre por el cine de terror asiático contemporáneo sigue siendo, quince años después de su estreno, la más recomendable del pack. Y, miren, si no lo dice otro lo diré yo: el cine asiático de género (no hablo de Kurosawa, Yimou, Kang-wai, Ozu, Mizoguchi, Kitano, Chan-wook Park y etcétera) será muy disfrutable y entrañable y original. Original para nosotros, claro: para ellos es lo de siempre. Pero también es de un infantilismo que roza la bobería. Esa estratificación social de raíces castrenses, esa visión tarada del honor y la vergüenza y la culpa, esa fragmentación bizarra y esa ineptitud genética para el montaje que suele convertir en un suplicio la simple tarea de seguir la historia, ese rechazo de la naturalidad y los sentimientos y la empatía… todo eso será muy fascinante y muy budista y todo lo que ustedes quieran visto desde el balcón. Pero a pie de calle resulta risible. Dicho lo cual, con The Ring sonó la flauta y con Dark Water, Kairo (Pulse) y Audition se mantuvo el nivel. Del resto, ya se lo avanzo yo, se puede prescindir sin temor a perderse nada excesivamente importante. A The Ring hay que reconocerle una atmósfera malsana, un vídeo grimoso, un par de escenas aterradoras de verdad y una idea de partida inquietante. Y por cierto: su remake hollywoodiense, al igual que el de Dark Water, desmonta ese argumento facilón que defiende la idea de que «el original asiático es siempre mucho mejor que su remake americano». Habría mucho que discutir sobre eso.
________________________________________________________________________________________
6. À l’intérieur (Alexandre Bustillo y Julien Maury, 2007)
imagen 12
Con el permiso de Mártires, la cima del nuevo cine de terror francés. Bastan tres palabras para definirla. Embarazada. Tijeras. Atroz. Procedan con cautela y bajo su propia responsabilidad porque À l’intérieur es una película perturbada y perturbadora como pocas.
________________________________________________________________________________________
5. [·REC] (Jaume Balagueró y Paco Plaza, 2007)
imagen 10
Se merece su más que habitual presencia en los puestos más altos de las listas de las mejores películas de terror de los últimos años. A favor de Jaume Balagueró y Paco Plaza, su habilidad para manejar con sádica crueldad ese arma llamada crescendo, el formato de reportaje televisivo cámara en mano, la elección de Manuela Velasco como protagonista y un desenlace capaz de crujirle los nervios al más pintado. [·REC] es moderna, aterradora y castiza en el buen sentido de la palabra. Pero lo mejor que se puede decir de ella es que podría estar perfectamente en el número uno de la lista.
________________________________________________________________________________________
4. La niebla (Frank Darabont, 2007)
imagen 9
Dejemos la modestia para los que no tienen nada de qué vanagloriarse: el mejor artículo escrito sobre La niebla se lo cascó aquí un servidor (ejem) en cierto tugurio digital ya finiquitado y que solía frecuentar gente de mal vivir y peor razonar. Volver a escribir lo mismo que ya escribí en su momento con otras palabras sería una idea digna de quien asó la manteca, así que mejor le echan un ojo allí mismo si es que el tema les interesa. Eso sí: ojito con el texto porque es un spoiler de los que hacen época.
________________________________________________________________________________________
3. Mártires (Pascal Laugier, 2008)

Dice la leyenda que más de treinta curtidos y experimentados festivaleros habituados a todo tipo de atrocidades fílmicas abandonaron sus butacas durante la proyección de la película en el festival de Sitges de 2008. Mártires, sí, es una película excesiva. De las difíciles de mirar. Y, como todo exceso, cuenta con su secta de admiradores y su horda de detractores. Los primeros veneran su ferocidad y los segundos detestan su hipotética desmesura. Y digo hipotética porque si por algo destaca Mártires es precisamente por su sequedad. Claro que para darse cuenta de eso hay que leerla bien.
________________________________________________________________________________________
2. The Descent (Neil Marshall, 2005)
imagen 1
Seis amigas a la búsqueda de emociones fuertes quedan atrapadas en una remota caverna de los Apalaches mientras son acosadas por una raza de depredadores caníbales. Dicho así suena ridículo. Pero no juzguen el libro por su portada. The Descent superpone de forma brillante tres capas de tensión: la provocada por los moradores de la cueva, la que se deriva de la cueva en sí (un personaje más de la película) y la de las tensiones latentes entre las seis amigas. Que es la más brutal y primigenia de las tres y la que hace que The Descent deje una grieta en la psique del espectador tan abrupta como esa por la que descienden las seis protagonistas.
________________________________________________________________________________________
1. Déjame entrar (Tomas Alfredson, 2008)
imagen 3
Déjame entrar no es una película de vampiros. Sí lo es de vampirismo. Dicho de otra manera: Déjame entrar es una historia de amor. Otra cosa es que esa historia de amor sea tan bella, sutil y conmovedora como cruel, sádica e inquietante. Déjame entrar no es una película inofensiva. Es, y aquí fusilo a Baudelaire, una alcantarilla pletórica de sangre. Una mórbida miasma fabricada por un químico perfecto.
________________________________________________________________________________________
Y de la 31 a la 50, para no dejarme injustamente a nadie:
31. Audition (Takashi Miike, 1999)
32. May (Lucky McKee, 2002)
33. Battle Royale (Kinji Fukasaku, 2000)
34. Alta tensión (Alexandre Aja, 2003)
35. Kairo (Pulse) (Kiyoshi Kurosawa, 2001)
36. Ravenous (Antonia Bird, 1999)
37. Pontypool (Bruce McDonald, 2008)
38. The Host (Bong Joon-ho, 2006)
39. El laberinto del fauno (Guillermo del Toro, 2006)
40. Los cronocrímenes (Nacho Vigalondo, 2007)
41. Frontière(s) (Xavier Gens, 2008)
42. Los otros (Alejandro Amenábar, 2001)
43. The Eye (Pang Brothers, 2002)
44. Dark Water (Hideo Nakata, 2002)
45. Los renegados del diablo (Rob Zombie, 2005)
46. American Psycho (Mary Harron, 2000)
47. Wolf Creek (Greg Mclean, 2005)
48. Cabin Fever (Eli Roth, 2002)
49. Ellos (David Moreau y Xavier Palud, 2006)
50. Ginger Snaps (John Fawcett, 2001)

Azken urteetako beldurrezko 40 film beldurgarrienak

[Zerrenda hau Ikusi makusi, zer ikusi? blogetik hartu diNat. Ea niri ere gustatzen zaizkidan ikusi gabeko filmak, gehiago edo gutxiago zerrendan agertzen dituNan neuk ikusiriko denak (beno, REC-etaz ez noaNK hitzik esatera, kar kar! beno zerbait esan diNat) gustatu bait zitzaizkidan]

Azken urteetako beldurrezko 40 film beldurgarrienak

960
Orain urte batzuk, “Sciense” aldizkariak ikerketa txiki bat argitaratu zuen: beldurrezko film bat ikusten ari garenean, gure garunean zer gertatzen den ikertuz. New york-eko unibertsitateko zientzialari batzuen esanetan, genero honetako film bat ikustean, gure burmuina berrantolatzea behartzen dugu eta bizi izan ditugun momentu txarrak gomutatzen ditugu.
Ondorio honetara iristeko, Erno Hermans eta bere lankideek , 80 boluntario erabili zituzten. Pantaila baten aurrean jarri eta beldurrezko filmak ipini zizkieten, bata bestearen segidan.  Erresonantzia magnetiko batzuei esker,  beldurrak , alerta egoeran jartzen gaituela ohartu ziren, zentzumenak zorroztuz eta bizitako momentu txarrak erakarriz. Hori bai,  honen eraginez, gure analisi ahalmena nabarmen murrizten dela ere nabarmendu zuten.
703034-horror-wallpaper
Beldurrezko film beldurgarrienak? Ez al da hori film horien helburu nagusietako bat? Jakina, baina zoritxarrez,  azken urteetako labealdi kaxkarrek,  izua baino, barregura sortaraztea lortu dute.  Zinemaren mundu zabala osatzen duten genero guztien artean, hauxe izan liteke, ziurrenik, gehien mespretxatzen dena. Egia da urtero estreinatzen diren ekoizpen guztien artean, portzentaia oso altu bat,  film oso kaxkarrei dagokiela, baina gainerako genero konkretuak banan-banan aztertuz gero ez al da antzekoa gertatzen? Akziozko zenbat film aipagarri estreinatzen dira urtean zehar? Eta komedia erromantiko? Etiketa negatibo horretatik bereizteko intentzioarekin, genero honen barruan ere,  film bikainak egin daitezkeela frogatzeko helburuarekin nator gaur. Eta batez ere, besaulkira itsatsirik, azken urteetan beldurra sentiaraztea lortu duten filmak.  Donostiako fantasiazko eta beldurrezko astea iristear da, joan gaitezen beraz, motorra eta giroa berotzen. Hemen nire ustez, azken urteetako beldurrezko film aipagarrienak.

(Muga bat jartzearren, 2000 urtetik aurrerakoak soilik sartuko ditut eta ez daude inongo ordenean, besterik gabe 1etik 40ra)
Sin títaulo-1
Ah! eta euskarazko azpitituluak dauzkaten batzuk ere badaude jakina; bakoitzaren azpian jarri dut esteka)

1- The Witch

Estados Unidos 2015, Robert Eggers)
The-witch-movie-review
Zeri buruzkoa da?
Ingalaterra, 1630 urtea. Basoaren erdian bizi diren, senar-emazte eta bost seme-alabez osaturiko kolono-kristau familia bati buruzko kontakizun iluna. Hori da hasiera batean planteatzen dena.  Ezjakintasunak eragindako laztura, sineskeria eta erru erlijiosoa bezalako gaiak, tartean sartzen diren bitartean.
Zergatik ikusi?
Robert Eggers zuzendariaren lehen filma, “The Witch” dela jakiteak, txunditua utzi ninduen.  Filma gustuko izan ala ez, hasiberri baten lanean, hainbesterainoko zehaztasun eta xehetasun aurkitzeak, edonor utz dezakeelako aho zabalik.  Sorturiko atmosfera ikaragarri hori euskarri gisa erabili duelako, beldurrak sor ditzakeen berezko erreminta horiek ia bakarrik funtzionatzen duten bitartean. Sundance zinema jaialdian, film honengatik jaso zuen zuzendari onenaren sari hori, oso merezitakoa izan dela frogatuz.

2- Martyrs

(Francia 2008, Pacal Laugier)
martyrs_ver2_xlg
Zeri buruzkoa da?
Hasierako irudiek, 70. hamarkadako Frantziara garamatzate. Urte bete desagerturik egon ostean, errepide erdian ,noraezean eta izuturik azaltzen den neska baten sekuentzia ikusten dugun bitartean . Egoera guztiz katatonikoan ageri da, ez da gai hitz bakar bat ahoskatzeko, inork ez daki zer gertatu zaion.
Zergatik ikusi?
Kultuzkoa bilakatu den film basati eta ikaragarria. “À l’intérieurekin” batera, beldurrezko pelikula frantses bikainen olatuari hasiera eman ziona  (edo behintzat bultzada). Ezinbestekoa, gogorra, polemikoa, basatia.

3- The Children

(2008 Reino Unido , Tom Shankland)
the-children
Zeri buruzkoa da?
Bi familien arteko eguberritako ospakizun afaria eten egiten da , gaixotasun baten ondorioz umeak oso portaera arraroa jasaten hasten direnean.
Zergatik ikusi?
Azken urteetan beldurrezko film onenak europa aldetik datozela frogatzen duen beste lan bat. Narciso Ibáñez Serradorren ‘¿Quién puede matar a un niño?’ pelikulari erreferentzia oso nabarmena. Sinplea itxuraz, baina tentsioz gainezka egiten duena eta batez ere biolentzia eta suspentsearen arteko oreka ezin hobea bilatzen jakin izan duen lana.

4- The Woman

(2011  Estados Unidos , Lucky McKee)

Zeri buruzkoa da?
Basoaren erdian bizi den familia bateko aitak, emakume basati moduko bat aurkitzen du. Bahitu, lotu eta etxeko ganbaran sartzea erabakitzen du.
Zergatik ikusi?
Beste istorio basati eta harrigarria. Drama, sadismoa eta gorea uztartzen dituen kultuzko filma.  Aktore guztien lanari esker (Pollyanna mcintosh batez ere) generozko ekoizpen sendo batean bilakatu dute. Aipamen berezia musikaren arloari, bikaina eta ez ohikoa beldurrezko film batean.

5- Session 9

(2002  Estados Unidos , Brad Anderson )
session9
Zeri buruzkoa da?
15 urte itxita egon den psikiatriko batean, zaharberritze lanak egin behar dituzte. Bertan geratu diren amianto gorpuzkiak kentzeko, garbiketa enpresa bat alokatzen dute.
Zergatik ikusi?
Iluntasuna, euria eta isiltasuna bezalako elementu klasikoekin, beldurra sortzeko gai den filma. Oso urduri jartzeko abilezia duena eta estutasuna sortzen duen lan paregabea. Peter Mullan aktore eskoziarra bikain beti bezala.

6- Ich seh, Ich seh

(2014  Severin Fiala, Veronika Franz)
ichseh_h1
Zeri buruzkoa da?
Zergatik ikusi?
Kontakizuna garraiatzeko erabiltzen dituen elementu zinematografiko zorrotz eta landuei esker, eta batez errritmoaren erabilpen paregabeagatik, sahiestezina film hau ikustean, Michael Haneke zuzendari handia burura ez etortzeaEz dituzuelako erritmo biziko sekuentziarik ikusiko, baina ba itentsioa, urduritasuna eta ezinegona.  Beldur psikologiko eta atmosfera itogarria.

7- À l’intérieur

( 2007 Francia, Alexandre Bustillo, Julien Maury )
db_fotog_20496
Zeri buruzkoa da?
Haurdun eta alargun dagoen Alysson Paradis protagonistak, gabonak bakardadean igaro beharko ditu etxetik irten gabe.  Ezustean, gauaren erdian, emakume batek atea jotzen duen arte…
Zergatik ikusi?
Frantziatik datorren beste beldurrezko pelikula basati bat. Gidoi sinple baina oso eraginkor batekin, nerbioak puntan jartzeko gai dena. Gore eta indarkeria maila oso altukoa. Bikaina, iluna, desberdina. Béatrice Dalle izugarri.  Aurreko filmekin esan dudan berbera errepikatu behar dut: kultuzkoa bilakatu den beste filma, hala da.

8- Triangle

(2009, Australia Christopher Smith)
cL1R5nz7BUVU3d2shLDTaDcU0Ga
Zeri buruzkoa da?
Belaontzi bat hartu eta itsasoan egun-pasa moduko bat egiteko intentzioz hasi dute eguna Jess eta bere lagunek.  Baina ekaitz gogor baten ondorioz, noraezean geratuko dira. Barku zahar bat azaldu eta laguntza eskaintzen dieten arte.
Zergatik ikusi?
Gidoi sinplea baina zirrikiturik gabekoa. Beldur ukituak dituen thrillerra. Ideia oso sinplea baina mugaraino ezin hobeto aprobetxatua. Hori bai, ezinbestekoa filmari buruz gehiegi ez irakurtzea eta argazki edo bideorik ez ikustea; jakingo duzue zergatik.

9- The Loved Ones

(2009,Australia  Sean Byrne)
Zeri buruzkoa da?
Brent izeneko 17 urteko mutikoa, Lola-ren gonbidapena ukatu ostean (institutuko neska ospetsuena),  neska eta bere aitak prestatu dioten festa makabro moduko batean murgildurik ikusiko du bere burua, osagarri moduan, mendekua eta bortizkeria dituena.
Zergatik ikusi?
Torture porn azpigenerotik haratago doan filma. Enpatia, umore maltzurra eta groteskoa, modu paregabean uztartzen dituena.

10- Haute Tension

( 2003 Francia , Alexandre Aja )
Haute-Tension_8
Zeri buruzkoa da?
Marie eta Alexia, kurtso amaierako azterketak prestatzeko asmoz eta eduki guztiak ezin hobeto prestatu eta kontzentrazio maila altuago batean murgiltzeko, basoaren erdian dagoen Alexiaren etxera joatea erabakitzen dute. Lasaitasun hau ordea eten egingo da gauaren erdian tipo bat azaltzen denean…
Zergatik ikusi?
Alexandre Aja zuzendari frantziarraren bigarren filma (2006an gero aipatuko dudan, The Hills Have Eyes bikaina zuzendu zuen). Gaur egun slasher on batekin harritzea zaila izaten den arren, hau izan liteke salbuespen horietako bat.  Film honen bukaera “harrigarria” asko goraipatzen den arren, (nire ustez, iruzurti xamarra baina tira…) indartsuena hasierako zati guztia da eta batez ere Cécile De Franceen interpretazio bikaina ( 2003 urtean Sitges-en emakumezko aktore onenaren saria jaso zuen)

11- Eden lake 

( 2008  Reino Unido  , James Watkins )
eden-lake
Zeri buruzkoa da?
Asteburu lasai bat igarotzeko asmoz, laku batera doan bikote baten istorioa. Nerabe koadrila bat gerturatzen denean ordea, lasaitasun hori, eten egingo da.
Zergatik ikusi?
Krudelkeri, indar eta intentsitatez beteriko atmosfera duen ekoizpen sendoa, gogaikarria hainbat momentutan. Lehen begiradan trama oso sinplea duela dirudien arren, aipaturiko giropenak eta batez ere, istorioa kontatzeko erabilitako modua, generozko ezinbesteko film batean bilakatzen dute.  Antzezleen artean  gainera, aurpegi ezagunak;  Michael Fassbender, Thomas Turgoose (This is england filmeko protagonista) eta Kelly Reilly.

12-  Frailty

(2001 Estados Unidos , Bill Paxton)
frailty2
Zeri buruzkoa da?
“Jaungoikoaren eskua” izeneko serieko hiltzaile batean zentratzen den filma. Bat-batean, Wesley Doyle FBIko agentearen bulegoan,  hiltzailearen nortasuna ezagutzen duen tipo bat azalduko da. “Hiltzailea nire anaia Adam da” esanez.
Zergatik ikusi?
Bill Paxton-ek zuzendu zuen lehen filma. Stephen King idazlearen esanetan, “bakarra, probokatzailea eta besaulkira itsatsirik mantenduko zaituen filma”.  The Shining filmaren ildotik, pertsonaiak, atmosfera eta kokalekua berarekin,  beldurra sortzeko gaitasuna duen ekoizpena.

13- The Descent

( 2005 Reino Unido , Neil Marshall )
900full-the-descent-part-2-screenshot
Zeri buruzkoa da?
Espeleologia egiteko helburuarekin, mendian kokaturiko kobazulo batzuetara doazen sei lagunen istorioa.Orduak pasa hala ordea, gauzak okertzen joango dira…
Zergatik ikusi?
Beldurgarria eta sekulako akidura sortzen duena. Sei protagonistak kobazulo labirintiko horietan sartzen diren momentutik, istorioa, lehen pertsonan biziko bagenu bezala sentituko duzue, hainbat uneetan,  arnasa falta zaizuenaren sentsazioa edukiz. Azken urteetan egin den beldurrezko film onenetarikoa. Pertsonaia nahiko landuak eta antzezle guztiak, bikain.

14-  Låt den rätte komma in

( 2008 Suecia , Tomas Alfredson )
644x430(ByMaxScale_TopLeft_Transparent_True_True_Undefined)
Zeri buruzkoa da?
Eskolan erasoak jasaten dituen 12 urteko umea dugu istorio honen protagonista, Oskar. Bere bizilagun berri eta misteriotsua ezagutzen duen momentuan ordea, bere bizitzak norabide berri bat hartuko du.
Zergatik ikusi?
Gai honi buruz inoiz egin den film onenetarikoa delako. (ez dizuet zehaztuko zein gai den, istorioaren zati garrantzitsua argitu baitezaket). Berezkoa duen erritmo motel eta izoztu horrek istorio desberdin, original eta zoragarri batean bilakatzen dute. Beldurrezko zerrenda honetatik at, pelikula onenen zerrenda orokor batean lasai asko sartuko nukeena. Ezinbestekoa.

15- Sinister

(2012 Estados Unidos, Scott Derrickson)
sinister-post
Zeri buruzkoa da?
Ellison (Ethan Hawke) arrakasta handiko idazlea da. Kasualitatez film txatal batzuk aurkitu ditu etxean. Haiek aztertuta, etxe hartan bertan familia bat nola eta zergatik hil zuten argitu ahal izango duela uste du. Apurka-apurka tragedia hura eragin zuenaren aztarna ikaragarriak aurkituko ditu, eta bere familia guztia arriskuan jarri…
Zergatik ikusi?
Beldur maila eta intentsitate desberdinez osaturiko momentuak biziarazten gaituen filma. Ikara psikologikoa naturaz gaindikoarekin uztartzen dituena. Nabarmentzekoa soinu bandarekin sorturiko atmosfera berezia.

16- The Babadook

(2014 Australia ,  Jennifer Kent)
babadook_quad_art_3
Zeri buruzkoa da?
Senarraren heriotza bortitzaren minak utzitako arrastoetatik oraindik errekuperatu ez den arren, Amelia (Essie Davis) bere sei urteko semea (Samuel) hezi besterik ez du. Samuel-ek,  erabat izuturik daukan eta etengabe mehatxatzen duen munstro batekin egiten du amets egunero.  Bat-batean, bere etxean “The Babadook” izeneko ipuin liburu beldurgarri bat azalduko da. Bere ametsetan azaltzen den munstro berbera ote?
Zergatik ikusi?
Azken urteetako beldurrezko film aipagarrienetarikoa delako. Bi protagonistek, erakustaldi paregabea eskaintzen dutena.

17- Insidious

(2010 Estados Unidos, James Wan)

Zeri buruzkoa da?
Familia bat,  etxe zahar batera aldatu berri dira. Baina, zorigaitzezko istripu baten erruz, ume horietako bat koman sartu eta sendia beldurtzen duten gertakizun arraroak gertatzen hasiko dira.
Zergatik ikusi?
Nerbioak puntak jartzeko gai den filma. Ametsetan edo garun barruan gertatzen den guztiarekin, une beldurgarri bikain eta desberdinak sortuz. Ezinbestekoa.

18- Saw

(2004 Estados Unidos, James Wan)
saw_2004_a_l
Zeri buruzkoa da?
Adam hodi herdoildu bati kateatuta esnatuko da, lurrazpiko ganbera zaharkitu baten barruan. Haren alboan, beste pertsona bat dago kateatuta. Bien artean, hildako gizon bat. Inork ez daki zergatik dauden hor.
Zergatik ikusi?
Nork ez du film hau ezagutzen? Nor ez da harritu ezusteko amaiera horrekin? Ezezkoen multzo txiki horren barruan egonez gero, utzi zerrenda hau irakurtzeari eta joan zaitezte filma segituan ikustera.  Gaur egungo beldurraren azken saga garrantzitsuaren abiapuntua izan zela esan daiteke; James Wan egile garrantzitsu eta oparoak zuzendua.

19- The Hills Have Eyes

(2006 Estados Unidos, Alexandre Aja)
Zeri buruzkoa da?
Mugaturik dagoen basamortuko gune bat zeharkatzen dutenean, Familia baten opor egunak amesgaizto bihurtuko dira,
Zergatik ikusi?
70. hamarkadan Wes Craven-ek zuzendu zuen filmaren remake-a. Kasu honetan Alexandre Aja-k eginikoa. Film originala gainditzen duen ezinbesteko Slasher basatia eta beldurgarria. Erritmo bizikoa eta tentsioz beterikoa.

20- Wolf creek

(2005 Australia, Greg McLean)
wolf-creek
Zeri buruzkoa da?
Australian kokaturik dagoen, Wolf Creek parke nazionalera joango dira Kristy, Ben eta Liz gazteak. Bertan, zoritxarrez, autoa matxuratu eta biztanle baten “laguntza” jasoko dute…
Zergatik ikusi?
Trama tipikoa eta aurretik antzeman ez daitekeen ezer ikusiko duzuenaren sentsazioa eduki arren, jariatzen duen tonu errealista eta gordinak beste ezinbesteko slasher batean bilakatzen dute. Greg McLean zuzendariak, ustez oso erabilia dagoen formula horri, beste ikuspuntu bat eskaintzen diolako. Zer pasa behar den uste dugun momentu oro, justu kontrakoa gertatzen delako. Kontenplazio lasai eta biolentzia basati baten arteko irabiatu harrigarri bat bihurtuz.

21- Hostel

(2005 Estados Unidos, Eli Roth)
maxresdefault
Zeri buruzkoa da?
Hiru gazte unibertsitario, motxila hartu eta Europan zehar trenez bidaia bati ekiten diote. Amsterdam hirian daudela,  neska gazte bat ezagutzen dute. Honek, Eslovakia-ko herrixka batean kokaturik dagoen Hostel batean, inoiz ikusi ez dituzten emakume ederrenak topatuko dituztela esaten dieten arte…
Zergatik ikusi?
Basatia, lotsagabea eta zergatik ez, erromantikoa. Film honen hiru jarraipen egin dira, zein baino zein kaxkarragoa, beraz honekin nahikoa. Ez da biribila ezta gutxiago ere, baina hainbat sekuentzia eta uneengatik, kultuzkoa bilakatu den ekoizpena.

 22- Dead silence

(2007 Estados Unidos, James Wan)
Zeri buruzkoa da?
Mary Shaw izeneko bentrilokuoaren inguruko kondairan oinarritzen den istorioa. Bere 101 panpinekin batera, lurperatzea eskatu zuten emakumea.
Zergatik ikusi?
Betidanik izan da ezaguna, mota honetako panpinek gugan sortzen duten beldur bitxi eta irrazional hori.  Baina gehienetan film oso kaxkarretan islatuak.  James Wan zuzendaria, beste zinta entretenigarri eta eraginkor batekin azaldu den arte.

23- It Follows

(2014 Estados Unidos, David Robert Mitchell)
it_follows_ver7_xlg
Zeri buruzkoa da?
Mutil batekin sexu-harremanak izango ditu Jayk, emakumezko gazte batek. Topaketa sexual bitxi samarra suertatu da eta berehala jabetu da horretaz . Une horretatik aurrera, amesgaiztozko ikuskariak ditu Jayk, zerbait jazartzen duelako sentipen beldurgarri bat.
Zergatik ikusi?
David Robert Mitchell zuzendariaren bigarren filma dela kontuan izanik oso eraginkorra eta bisualki aberatsa. Berezia, bitxia baina oso nabarmena eta intriga handia pizten duena. 80garren hamarkadako “slasher” eta hainbat beldurrezko filmek zipriztinduriko planteamendua duena, baina kontatzeko moduan eta batez ere itxuran, sotilagoa eta ausartagoa.  Aipagarria, sortzen den atmosfera bitxi eta astun horren erantzule nagusienak, Michael Gioulakis argazki zuzendariaren lan bikaina, Disasterpeace-n musika eta denboraren gaia. Bitxia, inongo momentutan ez jakitea ze garai edo urtean kokatua dagoen filma, guztiz anakronikoa -neska horren maskor-ebook hori?, ez da mugikor bakar bat azaltzen film guztian zehar…- Meritu handiko filma, ausarta eta desberdina azken finean. Beldurrezko film bat ikusi nahi duenarentzat, baina ez ohiko planteamendu batekin eta beste arau batzuekin jokatuz.

24- We Are What We Are

(2013 Estados Unidos, Jim Mickle)
06mickle1.r
Zeri buruzkoa da?
Parker familiari buruzko istorioa.
Zergatik ikusi?
Atmosfera itogarri eta astun bati esker,  hasieratik sumatzen duzu badela azpian beste zerbait. Istorio honek ere sinplea dirudi, baina pertsonaien begiradek, keinuek eta isiluneek ezkutuko sekretu eta orbainak deskubritzera
eramango zaituztete. Beldurrezko”etiketa” horretatik haratago, ezinbesteko filma. Tramaren zama garrantzitsua pertsonaiek hartzen duten  horietakoa. Bitxia, ezohikoa.

25- The Conjuring

(bigarrena batez ere)
(2013-2016 Estados Unidos, James Wan)
The-Conjuring
Zeri buruzkoa da?
Benetako pertsonaia eta gertakizunetan oinarritzen dira bi filmak. Etxe sorginduak eta gertakari paranormalak ikertzen dtuzten Ed eta Lorraine Warren bikotea dira protagonistak.
Zergatik ikusi?
Etxe sorginduen gaia gastatu samarra dagoen arren, ikuspuntu oso interesgarri bat erakutsi digu James Wan zuzendariak film hauetan.  Sorginkeriak egia diren ala ez, beste kontu bat, baina zinematografikoki, interesgarria, gozagarria eta beldurraren elementu klasikoak erabiliaz oso eraginkorra.

26- [REC]

(2007,  España  Jaume Balagueró)
maxresdefault (1)
Zeri buruzkoa da?
Angela, telebistako kazetari gazte bat, kameralaria lagun duela,  suhiltzaileei buruzko erreportaia egitera doaz. Gau lasaia dirudiena amesgaizto bihurtuko da ordea.
Zergatik ikusi?
Ondorengo emanaldietan eskua joan zitzaien arren, lehengo hau bikaina iruditzen zait. Azken urteetan Espainian egin duten beldurrezko film onenetarikoa.

27- V/H/S eta V/H/S 2  

(2012, 2013 Estados Unidos Adam Wingard, Glenn McQuaid, Radio Silence…)
vhs_ver4_xlg
Zeri buruzkoa da?
Laburmetraia desberdinez osaturiko, beldurrezko antologia, “found footage” moduan grabaturikoa.
Zergatik ikusi?
Istorio guztietatik gutxi batzuk, biribilak, besteak oso onak eta gutxi batzuk kaxkarrak. Baina orokorrean harrigarria, basatia eta ezinbestekoa.

28- Saam gaang yi (Three… Extremes)

(2004,  Hong Kong Fruit Chan, Park Chan-Wook, Takashi Miike)
3extremes5
Zeri buruzkoa da?
Hiru zatitan banaturiko filma eta bakoitza zuzendari batek egina. Dumpling (Hong Kong),Box (Japonia) eta Cut (Korea)
Zergatik ikusi?
Fruit Chan, Park Chan-Wook eta  Takashi Miike-k zuzenduriko ezinbesteko filma delako.  Asiako beldurrezko filmei ohitua ez dagoenarentzat, lehen kontaktu bikaina izan liteke ekoizpen hau.  Osotasunean, zalantzan jarri liteke, beldurrezko film bezala kontsideratu beharko genukeen ala ez. Baina irudi bortitzek eta batez ere loratzen den kritika horrek sor lezake ziurrenik, azalean ageri ez den beldur hori.

29- The Mist

(2007, Estados Unidos Frank Darabont )
the_mist3
Zeri buruzkoa da?
Lehendik Stephen King-en moldaketak egin izan dituen, Frank Darabont dugu istorio honen zuzendaria, “The shawshank redemption” edota “The green mile” film zoragarrien kasu.
Zergatik ikusi?
Bai, badakit zer esango duzuen, beldurrezko filma baino, genero fanatstikoan sartu beharko nukeela. Baliteke, baina bukaera hain beldurgarria iruditu zitzaidan, hain basatia…

30- Bedevilled

(2010 Corea del Sur , Jang Cheol-soo)
5
Zeri buruzkoa da?
Urte mordoa elkar ikusi gabe egon ostean, bi emakumeen arteko topaketa kontatzen digun istorioa. Baina batez ere, elkartze honek eragingo dizkien ondorioak…
Zergatik ikusi?
Hego Koreatik datorren filma. Tentsioa eta atmosferak, istorioa bera, garapen bikain batetara eramanez, pelikula desberdin batean bilakatzen dute. Hasiera batean drama bat dirudien arren, aipaturiko garapen motel horrek, pixkanaka, lehergailu ezegonkor batean bilakatuko dute. Teknikoki bikaina, argazkiaren arloan batez ere. Su motelean eginikoa eta xehetasun txikiz osaturikoa.

31- Shutter

(2004, Tailandia  Banjong Pisanthanakun)
maxresdefault (2)
Zeri buruzkoa da?
Tun eta Jane kotxean doazela,  oinezko bat harrapatzen dute oharkabean.  Laguntza eskaini beharrean, bertatik alde egitea erabakitzen dute. Baina laster damutuko dira, hortik aurrera fenomeno ulertezin eta beldurgarri batzuen presentzia sentituko dutelako.
Zergatik ikusi?
Ekialdetik datozen beldurrezko filmekin, kosta egiten zait istorioetan murgiltzea eta orokorrean ez ditut batere gogoko. Tailandiatik datorren generozko film hau izan liteke salbuespen horietako bat.

32- Ils

( 2006, Francia  David Moreau, Xavier Palud )
ils-2006
Zeri buruzkoa da?
Clementine eta Lucas basoaren erdian bizi den bikote gazte bat da. Gaua erortzean, zuhaitzen artean, “presentzia” bat ageri dela konturatzen dira, ez daude bakarrik, “beraiek (Ils)”-ak daude…
Zergatik ikusi?
Oso elementu gutxirekin beldurrezko film paregabe bat egin daitekeela frogatzen duelako, efektu digital garesti edo parafernalia handirik gabe. Soinuari garrantzia emanez gero izugarrizko etekina atera daitekeenaren adibidea. Pertsonaiak zertxobait lauak izan arren, interpretazio aldetik bikain ageri dira.

33- The Reef

(2010 Australia , Andrew Traucki)
modthereef02
Zeri buruzkoa da?
Lagun talde bat Australiako “Uharri Hesi Handian” nabigatzen ari da, munduko koralezko uharri handiena. Baina beren untzia irauli  eta lurreratzeraino, denak batera igerian joatea erabakitzen dute…
Zergatik ikusi?
70. hamarkadan Spielberg-ek Jaws zoragarriarekin lortu zuen izu hori ez zela errepikatuko zirudien arren, 2010 urtean Andrew Traucki zuzendariak film hau estreinatu zuen. Lehen begiradan dirudiena baino askoz hobea eta batez ere eraginkorragoa. 85 minututan zehar, marrazoek eragiten diguten beldur psikologi horren lekuko bilakatuko zaretelako.

36- Calvaire

( 2004 Bélgica, Fabrice Du Welz )
Calvaire5
Zeri buruzkoa da?
Nori ez zaio noizbait kotxea errepide erdian  hondatu? Film honen protagonistaren arazoa ordea, non hondatu zaion eta batez ere,  zeinek eskaintzen dion laguntza da.
Zergatik ikusi?
Fabrice Du Welz zuzendari belgikarrak zuzenduriko drama beldurgarria eta argumentu gordinekoa. Momentu txarrak pasaraziko dizkizuena. Pertsonaien iluntasuna sentitu eta gaiztakeria arnasten ditugu minutuero. Laurent Lucas eta Jackie Berroyer aktoreak bikain.

37- Under the skin

(2013 Reino Unido, Jonathan Glazer)
under-the-skin3
Zeri buruzkoa da?
Alienigena giza-jale batzuk lurrean ari dira “gizakiak ehizatzen”: autostop egiten ari den jendea liluratzen dute beren mundura garraiatzeko. Horretarako Lurrean ordezkari bat dute, Eskoziako hiri eta errepideetan dabilen, emakume eder bat.
Zergatik ikusi?
Ezinbesteko kultuzko filma. “Beldurrezko” film argia ez den arren, musika harrigarri, pertsonaia hipnotiko eta atmosfera itogarri eta ikaragarri bati esker, gutxitan ikusitako beldur mota baten menpe uzten gaituen filma.  Beldurra ala zientzia fikzioa baino,  drama psikologiko bat dela uste duzue ? Ados zuek erabaki, baina guzti horren arteko irabiatu zoragarri ez ohiko bat denik ez didazue ukatuko.

38- Antichrist

(2009 Dinamarca, Lars von Trier)
antichrist2
Zeri buruzkoa da?
Semearen heriotzaren ondorioz eta emaztea mentalki birrindua aurkitzen denez, senarrak (psikologoa) basoaren erdian aurkitzen den etxola batetara eramatea erabakitzen du.
Zergatik ikusi?
Ez dela beldurrezko film bat? Beldurra, arlo eta maila desberdinetan bizi dezake bakoitzak, nik beldur adierazezin bat sentitu nuen Lars von Trier zuzendari polemikoaren ezinbesteko lan hau ikustean. Bertako irudi, musika eta interpretazio bikainen arteko nahasketak, beldur psikologikoari buruzko istorio paregabe batean bilakatzen dutela uste dudalako.  Ikusleak bitan banatzen dituen film horietakoa, zoragarria ala gorrotagarria irudituko zaizue, ni lehengoen multzoan kokatzen naiz.

39- Seventh moon

(2008 Estados Unidos, Eduardo Sanchez)

1956_5

Zeri buruzkoa da?
Senarraren gurasoak ezagutzeko helburuarekin, bikote ezkonberri bat, Txinara bidaiatzea erabaki dute. Iristean, gauaren erdian mutila galdu egiten da, hortik aurrerakoa sekulako amets gaiztoa bihurtuko da…
Zergatik ikusi?
Eduardo Sanchez-ek ( “The Blair Witch Projecten” zuzendarietako bat) 2008an zuzendurik filma. Bitxia, desberdina eta urduritasun  sentsazioaren menpe uzten gaituena. Goraipatzekoak batez ere,  hasierako 50-55 minutuak, hortik aurrera  filmak behera egiten baitu apur bat.  Aipatutako “The Blair Witch Project-en” bezala, errealismoa da lan honen ezaugarri nagusiena. Hori, beldurrarekin talka egiten duenean, ekoizpen oso interesgarri eta gomendagarri batean bilakatzen dute.

40- Frontière(s)

( 2007 Francia, Xavier Gens)
frontieres_sales01
Zeri buruzkoa da?
2007 urtea. Alderdi ultraeskuindarrak, frantziako hauteskundeak aurreratzea erabakitzen du. Kaleetan protestak, liskarrak eta lapurretak dira nagusi. Horien artean, gazte talde batek ihes egin eta ostatu batean ezkutatzea lortzen dute. Ostatu horren jabeak neonazi burugabe eta basati batzuk direla konturatzen diren arte…
Zergatik ikusi?
The Texas Chainsaw Massacre, Calvaire eta The Hills Have Eyes-en arteko irabiatu basati bat. Film honen arazo handiena? Kontrakoa dirudien arren,  gizarte kritika eta beldurrezko filma nahastean loratzen da, nahasketa ezegonkor bat sortuz. Hau alde batera utziz primerako basakeria entretenigarri bat aurkituko duzue. Erritmoa, tentsioa eta odola. Frantziatik datorren beste ezinbesteko beldurrezko filma.


 Ziur, bidean izenburu ugari utzi ditudala, lagunduko zerrenda osatzen?